alt
alt
The Hague
alt
Art at Site 	www.thehagueart.nl	Ingrid	Rollema	Wereldwijf
Artist:
Title:
Year:
Adress:
Website:

Ingrid Rollema

Wereldwijf

1984
Voldersgracht
Website
www.ingridrollema.nl:
Mijn beelden bevinden zich op de grens van beeldende kunst en theater. Zij verhouden zich altijd op de een of andere manier tot oorlog. Hoe werken de mechanismen en wat zijn de gevolgen. Mijn werk valt uiteen in twee hoofdlijnen.
1. Het project Cast Lead. Een constant onderzoek naar hoe het kunstwerk kan werken en mobiliseren in de openbare ruimte. Hoe kunnen wij door te analyseren, werken aan het terug dringen van geweld. Cast Lead is een samenwerkingsverband geworden met deBuren Brussel en wordt gedragen door een grote groep mensen en organisaties. De meest recente toevoeging komt van Disarming Design. Disarming Design is een samenwerkingsverband tussen de Academie van Beeldende Kunsten in Ramallah en het Sandberg Instituut in Amsterdam.
2. Is het ontwikkelen van autonome beelden in een theatrale context met gebruikmaking van archaïsch materiaal en processen. Klei omdat ik daar op geboren ben. Houtskool omdat mijn beelden in brand staan. Het omzetten van het zichtbare naar een verhaal over wat er werkelijk gebeurt is mijn leidraad.

www.denhaagdirect.nl:
Ingrid Rollema is beeldhouwster. In de stad Den Haag staan diverse beelden van haar. Ook in andere steden is dat het geval. Voor de viering van 100 jaar Vredespaleis vorig jaar maakte ze een beeld van de radicale pacifiste Bertha von Suttner, dat werd gepresenteerd in het Atrium van het Haagse Stadhuis.
Ingrid Rollema was directeur van de Vrije Academie en samen met Wim van Krimpen, directeur van het Gemeentemuseum, oprichter van GEMAK aan de Paviljoensgracht in Den Haag. Af en toe geeft ze tegenwoordig nog les aan de KABK. Rollema: ‘Ik vraag steeds aan mijn studenten: In welke wereld wil jij leven? Als je dat weet: maken! Ik wil me in mijn eigen werk verhouden tot actuele zaken die er toe doen. Dat is Lampedusa, de oorlog in het Midden Oosten, de uitbuiting die een te ver doorgevoerd kapitalisme voortbrengt.’
Het zal niet verbazen als ze, gevraagd naar haar centrale thema antwoordt: ‘Geweld’. Rollema: ‘Er zijn heel veel vormen van geweld. Een vorm is dat mensen in een situatie gedwongen worden die ze niet wensen. Ik kom al twintig jaar in de Gazastrook, ieder jaar drie, vier keer. Daar word je geconfronteerd met oorlogsgeweld. Ik heb zelf onder beschietingen gelegen. Een bijzondere ervaring, kan ik je zeggen.’
Gevraagd naar het kunstleven in Den Haag zegt ze: ‘Het is schijnbaar professioneler geworden, minder wild. De gemeente bemoeit zich bijvoorbeeld met de ateliers op een marktconforme manier. Dat maakt experimenten – met name van jonge kunstenaars – moeilijker. Laat de mensen toch gebruik kunnen maken van leegstaande panden. Het gemiddelde niveau is goed. Er is een aantal heel behoorlijke beeldende kunstenaars in Nederland.’